dissabte, 12 d’abril del 2008

reflexions miniactivitat PAC 2.1: sobre el canvi conceptual

Observant les puntuacions que vaig posar a la pregunta 8 de l'avaluació inicial he vist que no opino el mateix en moltes de les seves preguntes. Faig constar la nova qualificació i el motiu del canvi conceptual que ha hagut.

8- Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord, 10 molt d’acord)
TE2) L’objecte fonamental de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents.
5>>4
Malgrat que el canvi de qualificació no ho determina gaire (vaig puntuar sense tenir massa coneixement del que és veritablement la TE), després del treball realitzat i del comentari que el consultor va fer al fòrum, puc dir que s’ha produït en mi un canvi conceptual. Abans em deixava portar per la idea que la TE portava el pes de les tècniques.
- aprendre a fer servir un escàner i inserir el resultat a un document de text
- aprendre a fer un blog
- aprendre a descarregar, instal·lar i utilitzar el cmap.
Actualment, penso que no podem oblidar-nos de les metodologies ni de l’aprenentatge.
- entendre què és un mapa conceptual i com es fa,
- entendre que hi ha eines que ens ajuden, entendre què és l’argumentació i, per tant el canvi d’opinions, d’actituds,
- passar de ser consumidors a productors (amb blogs, amb mapes, amb coneixement)....
Després d’haver-ho treballat, tal com consta al darrer mapa conceptual (on vaig posar que s’encarrega de l’ensenyament audiovisual, ensenyament programat, tecnologia instruccional, disseny curricular...), i sobretot del comentari del consultor ara puc dir que la Tecnologia Educativa té molts més objectius.
...........................................................................................................................................................................

TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement.
10=10
No s’ha produït un canvi conceptual. Continuo opinant que els professionals de l’educació hem de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement.
...........................................................................................................................................................................

CC)2 Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors.
10=10
Malgrat mantinc la mateixa qualificació, tampoc en aquell moment era coneixedora de la gran interacció que es produeix en aquesta assignatura, entre els companys, els materials i el consultor. L’experiència és altament satisfactòria i opino que s’ha produït un canvi conceptual. Dono la puntuació màxima sent coneixedora del que ha de ser un aprenentatge interactiu. En aquell moment no ho havia experimentat encara com ara ho he fet.
Aprenc tant de la utilització dels espais de fòrum i debat (que em permeten treballar les activitats en un entorn real d’aprenentatge) com de l’atenció constant del consultor, en els moments de dubte.
...........................................................................................................................................................................

DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social
8>>6
S’ha produït un canvi conceptual. Al principi de l’assignatura pensava que la tecnologia i la ciència determinaven el progrés. Amb tot el treball realitzat m’he adonat que la relació entre ciència, tecnologia i societat és bastant complexa, tenint en compte que formen un conjunt i que per tant, la tecnologia i la ciència formen part de l’entorn social. Per aquest motiu, cal abordar l’estudi de la ciència i la tecnologia des de la relació que ambdues mantenen amb la societat que les inclou i les explica.
...........................................................................................................................................................................

CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge
10=10
Continuo valorant positivament, exactament com al principi, aquesta comunitat d’aprenentatge que és la UOC.
...........................................................................................................................................................................

DT2) La tecnologia és força neutral en relació a prejudicis, valors i actituds.
4>>3
Considero que la tecnologia no pot ser neutral ja que pel fet de formar part de l’entorn social, no es pot mantenir al marge dels prejudicis, valors, actituds, economia, necessitats... de la societat on estigui inclosa. D’aquesta manera, pot sorgir en un context, desenvolupar-se i ser eficaç i en altres contextos pot fins i tot propiciar efectes negatius.
...........................................................................................................................................................................

DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal
4>>2
(La qualificació es refereix al debat d’aquesta assignatura)
Malgrat, la qualificació continua sent baixa puc dir que ha hagut en mi un canvi conceptual, ja que he rebut una formació de com s’ha d’argumentar, la qual m’ha permès preparar més correctament les meves intervencions.
A partir del nostre debat, m’ha quedat molt més clar que no és qüestió d’abocar textos –el nombre d’intervencions i carpetes estava regulat- i que es pot discutir argumentadament. I si es fa així en cap moment suposa perdre força hores amb poc benefici personal.
El problema és que generalment els debats no s’organitzen d’aquesta manera i llavors si que tens aquesta sensació.
...........................................................................................................................................................................

TE1) La Tecnologia Educativa ha d’assegurar un bon domini de les TIC
8>>4
S’ha produït en mi un canvi conceptual. Tal com he comentat a la pregunta TE2), quan parlem de TE hem de pensar que aquesta no s’encarrega únicament de les tècniques, i que per tant no podem oblidar la metodologia i l’aprenentatge. En aquesta assignatura estem fent servir la tecnologia com a instrument cognitiu més que com eina de reproducció. No es tracta d’aprendre de la tecnologia sinó d’aprendre amb la tecnologia, transformant la informació en coneixement.
...........................................................................................................................................................................

DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim
9>>9
Els debats virtuals funcionen si hi ha una bona organització, amb les pautes i normes que s’han de seguir.
Aquest ha estat el primer debat que he fet a la UOC ben organitzat, amb carpetes i fils a escollir, amb participacions argumentades.
Normalment, m’he trobat grups nombrosos participant en debats, on cadascú va fent la seva aportació sense una normativa i un guió que orienti la seva intervenció, trobant-te moltes repeticions del mateix comentari.
Per aquest motiu, a nivell general (no el d’aquesta assignatura) continuo dient que els debats a la UOC han de millorar moltíssim.
...........................................................................................................................................................................
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes.
10=10
Continuo afirmant el mateix però matisant (tal com vaig dir al debat): “Tenir un ordinador a l’aula no ens converteix en bons educadors ni en alumnes avantatjats, fer-ho servir per a promoure l’aprenentatge, sí. La importància de l’ús de les noves tecnologies depèn de com les fem servir”.