dissabte, 12 d’abril del 2008

Més reflexions miniactivitat PAC 2, sobre el canvi conceptual



Comparant el primer mapa conceptual, que vaig presentar en l’avaluació inicial d’aquesta assignatura: “Noves tecnologies de la informació i la comunicació a l’educació”, sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació, amb el darrer, realitzat amb CMAP a la miniactivitat 1.3, així com totes les activitats que he anat elaborant, m’he adonat de que en aquest curt espai de temps, a través d’Internet he pogut aprendre de manera significativa.
No m’estic referint a l’adquisició d’ informació sinó, sobretot, a que he anat desenvolupant habilitats i destreses que m’han permet seleccionar, organitzar i interpretar la informació, la qual ha estat sotmesa a l’acció del pensament amb la finalitat de ser analitzada, relacionada, criticada, transferida i aplicada, transformant-la en coneixement. D’aquesta manera, s’ha produït en mi un canvi conceptual. Analitzaré, a continuació:

- les accions educatives que han pogut incidir en aquesta reorganització de conceptes (activitats que he realitzat, interaccions amb els companys o consultor, consultes de material, lectures, contrastos d’idees...).
  • S’ha produït en mi un aprenentatge ACTIU
    La meva participació ha estat activa, perquè des del principi m’he compromès a realitzar les diferents activitats encomanades per assimilar els continguts informatius que rebia.
    En un principi, el treball d’elaboració dels mapes conceptuals, amb el programa Cmap, em va costar moltíssim però, la disposició favorable i positiva cap a l’aprenentatge, seguida d’una planificació de les tasques corresponents, d’un desenvolupament de les estratègies adequades, d’una aplicació dels coneixements adquirits i l’avaluació dels resultats, per desembocar en la nova proposta d’aprenentatge, ha contribuït positivament en la tasca d’aprendre. A les enormes oportunitats d’aprendre quan vull, com vull i on vull, que m’ofereix permanentment la tecnologia educativa, he hagut de respondre amb compromís, constància i responsabilitat personal.
  • S’ha produït en mi un aprenentatge CONSTRUCTIU
    Perquè he utilitzat la tecnologia com a instrument per construir coneixement representant les idees i creences o produint bases de coneixement que puc utilitzar i aplicar posteriorment. La construcció del coneixement ha passat per diferents fases:
    1. he atribuït significat a un nou contingut
    2. he anat assimilant (a les idees prèvies he anat enganxant d’altres).
    3. els nous coneixements s’han acomodat dintre les estructures mentals.
    En més d’una ocasió, les diferents versions d’un mateix fenomen m’han provocat un cert conflicte conceptual, una espècie de desequilibri. He hagut de donar sentit, adaptar noves idees o reconciliar una discrepància o perplexitat a un coneixement previ. A l’aconseguir aquesta construcció personal, he recuperat l’equilibri i, amb ell la possessió del coneixement, encara que, en aquest cas (com diu Piaget), assentat en un nivell més alt.Les representacions gràfiques, elaborades amb la tecnologia, em permeten posteriorment explorar el coneixement, accedir a la informació necessària o comparar relacions i punts de vista d’altres companys.
  • S’ha produït en mi un aprenentatge COL·LABORATIU
    Perquè he treballat en la comunitat d’aprenentatge interactiva, aprofitant les habilitats de la resta dels companys i aportant suport social, a més de modelar i observar les contribucions de cadascun dels membres de la comunitat. Els meus coneixements han rebut la influència de la comunitat i he interactuat amb ella. El fòrum és un instrument de suport que serveix com mitjà social per col·laborar amb altres companys, per argumentar, per construir consens, per recolzar el discurs, per resoldre problemes, definir situacions, aportar dades… També es pot utilitzar per reflectir el pensament reflexiu ajudant als estudiants a articular i representar el que coneixem, descobrim el que hem après i com hem arribat al coneixement.
  • S’ha produït en mi un aprenentatge INTENCIONAL
    Aprenentatge intencional, perquè la construcció del coneixement s’ha estimulat per una qüestió de necessitat o desig de saber.El fet d’anar superant i anar descobrint, personalment, les diferents dificultats del programa Cmap, m’ha motivat a construir més i més coneixements i a plasmar-los en el mapa conceptual. Aquesta situació ha actuat com un vertader ancoratge de l’aprenentatge, elevant el meu interès i motivació.
  • S’ha produït en mi un aprenentatge CONVERSACIONAL
    Aprenentatge conversacional, perquè m’ha permet construir el coneixement de manera pròpia i personal a partir de l’argumentació i dels diferents punts de vista que els companys de l’aula tenen sobre la informació adquirida. Perquè en aquest debat s’ha promogut un aprenentatge actiu, constructiu, autoregulat i tecnològic enfront de altres, que hem realitzat fora d’aquesta assignatura, de marcat caràcter repetitiu.
  • S’ha produït en mi un aprenentatge CONTEXTUALITZAT
    Les activitats i el desenvolupament d’aquestes formen el context on tenen lloc els nostres aprenentatges així com les relacions interactives que mantenim entre els alumnes i amb el consultor de l’assignatura.
    Aquestes activitats d’aprenentatge estan situades en certes tasques significatives del món real o simulat mitjançant un entorn d’aprenentatge basat en algun cas o problema.
  • S’ha produït en mi un aprenentatge REFLEXIU
    Tot aquest procés m’ha estimulat el desenvolupament del pensament analític, el pensament pragmàtic i el pensament dialèctic (crític i creatiu). El blog em serveix per articular el que he après i reflexionar sobre els processos i decisions implicats en aquests coneixements.